تاثیر نورپردازی بر معماری فضای سبز

در زندگی شهری و عوامل زیادی بر پویایی و نشاط جامعه تاثیر گذار است. فضای سبز یکی از مهم ترین بخش های زندگی انسانی می باشد. فضای سبز در شهرها از اهمیت بالاتری برخوردار است و برای زیباسازی آن کارهای زیادی انجام می دهد.

فضای سبز در واقع آن قسمت از شهر است که با درخت، چمن، گل و گیاه پوشانده شده تا از آلودگی کم کند و آرامش بیشتری به ساکنان و رهگذران ارائه دهد. یکی از کارهایی که برای زیباسازی بیشتر فضای سبز شهری انجام می دهند، نورپردازی است. به طور کلی نورپردازی منجر به تاثیرات زیادی بر معماری فضای سبز می شود. روشنایی پارس قصد دارد تاثیر نورپردازی بر معماری فضا سبز را برای شما بیان کند. اگر شما نیز به دنبال زیباسازی فضای سبز اطراف خانه و یا حیاط ویلا و… هستید، ادامه مطالب را از دست ندهید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر و خرید انواع چراغ های دیواری داخل ساختمان با ما تماس بگیرید.

تاثیر نورپردازی بر معماری فضای سبز

نورپردازی چیست؟ 

نورپردازی به معنی تحت تاثیر قرار دادن زندگی شهروندان به وسیله نور است. این کار باعث اثر گذاری بر چهره‌ی شهر می شود و به آن زیبایی می بخشد. روشنایی شهری در شب یکی از مهم ترین مواردی است که مورد بررسی در شهرداری ها و سایر ارگان های شهری قرار می ‌گیرد.

این کار باعث جذابیت شهر، تقویت هویت آن و ایجاد حس شور و نشاط و آرامش در زندگی شهروندان می شود.  البته در نورپردازی باید به این نکته توجه کنیم که این عمل باید بصورت اصولی انجام شود؛ زیرا در غیر این صورت باعث ایجاد آلودگی نوری می گردد و زندگی شهروندان را تحت الشعاع قرار می دهد.

 روشنایی شهری باید به گونه ای باشد که علاوه بر زیبایی، باعث ایجاد احساس آرامش و امنیت در شهر گردد. این مورد یکی از مهم ترین مواردی است که در ایجاد روشنایی شهری مهم است‌. به خصوص چراغ های معابر باید به گونه ای باشند که روشنایی مطلوبی در سطح شهر ایجاد کنند. نورپردازی فضای سبز یکی از انواع نورپردازی است که بیشتر در شهر ها اتفاق می افتد و یکی از مراحل نورپردازی شهری می باشد. این نورپردازی در پارک ها، جنگل های مصنوعی، باغ های عمومی، پیاده رو های دارای نیمکت و درخت و… انجام می گیرد. این نوع نورپردازی بیشتر بر پایه زیبایی های بصری استوار است. 

برای آشنایی بیشتر با چراغ خیابانی باغی به واتس آپ ما پیام دهید.

تاثیر نورپردازی بر معماری فضای سبز 

همانطور که می دانید نورپردازی فضای سبز مانند سایر نورپردازی های شهری، مزایایی دارد. مزایای نورپردازی فضای شهر متعدد هستند. در این قسمت چند مورد از مهم ترین مزیت های نورپردازی فضای سبز، بیان می شود.

1. ایجاد امنیت: مهم ترین بخش نورپردازی در تمام زمینه ها، ایجاد امنیت است. اگر شما قصد رفتن با خانواده به پارک یا فضای سبز نزدیک منزل خود را داشته باشید، هرگز به قسمت های تاریک آن مراجعه نمی کنید. نورپردازی فضای سبز، منجر به این می گردد که تمام بخش های فضای سبز قابل استفاده باشد و هیچ قسمتی بلا استفاده رها نشود. علاوه بر آن، نورپردازی احتمال وقوع جرم و بزه در پارک ها را کاهش می دهد و آن را به فضای امن و مناسب برای خانواده ها، بدل می کند. 

2. ایجاد زیبایی: یکی از تاثیراتی که نورپردازی بر معماری فضای سبز دارد، ایجاد زیبایی منحصر به فرد در آن است. بطور مثال برخی از گیاهان در روز، توجه زیادی به آن ها نمی شود. همین گیاهان با نورپردازی مناسب در شب، می توانند جلوه های بصری زیبایی را به وجود آورند. و یا با نورپردازی عمودی بر درختان می توان آن ها را بلند تر و حجیم تر نشان داد که باعث ایجاد فضایی دلنشین می گردد.

برای سفارش چراغ خیابانی پارکی به صفحه ی ارتباط با ما مراجعه کنید.

3. احساس رضایت: یکی دیگر از تاثیرات نورپردازی، احساس رضایتی است که شهروندان از شهر و مسوولان آن دارند. نورپردازی یکی از بخش هایی است که در صورت ایجاد تغییرات در آن ها، سریعا به چشم می آید و منجر می شود که شهروندان مطمئن شوند، مالیات و عوارضی که می پردازند، صرف زیباسازی شهر شده و دوباره به خودشان بازگردانده شده است. به همین دلیل نورپردازی فضای سبز یکی از مهم ترین برنامه های شهرداری ها، برای خرج کردن مالیات و بودجه است.

4. دیده شدن بهتر: در بعضی از فضای‌های سبز، قسمت مهمی وجود دارد که نیاز است با نورپردازی مناسب بهتر دیده شود. تاثیری که نورپردازی بر معماری فضای سبز می گذارد، این است که منجر به بهتر دیده شدن محیط می گردد و باعث می شود که استفاده کنندگان از فضای سبز، نهایت لذت را ببرند.

برای دیدن سایر اطلاعات از چراغ دیواری خارجی با شماره واتس آپ ما در ارتباط باشید.

معایب نورپردازی بر معماری فضای سبز

تاثیر نورپردازی بر معماری فضای سبز هم می تواند مثبت باشد و مزایا داشته باشد هم می تواند منفی باشد و معایبی داشته باشد. نورپردازی منجر به تاثیرات مثبت زیادی بر معماری فضای سبز شده است. اما در کنار تمام مزایایی که نور پردازی دارد، در صورت عدم رعایت نکات مهم و انجام نورپردازی غیر اصولی، مشکلاتی رخ می دهد. در ادامه به بیان این موارد می پردازیم.

1. آلودگی نوری: نوعی آلودگی است که به روشن شدن بیش از حد یک محیط بر اثر نورهای مصنوعی گفته می‌شود. آلودگی نوری منجر به آسیب دیدن چشم ها می گردد و آرامش را از حاضران در فضای سبز می گیرد.

2. نقاط کور: اگر نورپردازی غیر اصولی انجام گیرد، ممکن است یک نقطه دارای آلودگی نوری باشد و در مقابل، قسمتی از پاک بدون نور باشد و تاریک شود. بنابراین باید در این امر توجه کرد که نور بطور مساوی بین تمام نقاط پارک تقسیم شود. البته قسمتی از پارک که نیاز است روشن تر باشد باید دارای تعداد بیشتری روشنایی باشد. 

برای مشاهده سایر قابلیت های چراغ دیواری بیرونی با شماره تماس های درج شده در سایت در تماس باشید.

3. هزینه تعمیر و نگهداری: اگر در نورپردازی از لامپ ها و سیم های بی کیفیت و پر مصرف استفاده شود، هم هزینه برق و هم هزینه تعمیر قطعات بی کیفیت، منجر به آزرده خاطر شدن شما می گردد. از طرفی دیدن یک لامپ سوخته یا نیم سوز، منجر به عدم توجه به زیبایی های فضای سبز می شود.

فضای سبز یکی از بخش های مهم زندگی شهری است و بسیاری از مردم در شب از آن استفاده می کنند. بنابراین نورپردازی آن از مهم ترین وظایف شهرداری ها می باشد. نورپردازی تاثیرات زیادی بر معماری فضای سبز دارد که بطور کامل بیان شد. اما استفاده از لامپ ها و قطعات روشنایی با کیفیت، در نورپردازی از اهمیت بالایی برخوردار است. سایت روشنایی پارس، انواع لوازم نورپردازی منزل و فضای سبز را موجود دارد. شما برای تمامی نورپردازی ها، اعم از منزل، باغ، حیاط و فضای سبز، می‌توانید لوازم مورد نیاز را از طریق این سایت تهیه کنید.

 برای آشنایی بیشتر با چراغ بیرونی ارزان به صفحه ی ارتباط با ما مراجعه کنید.