در رابطه با موضوع تفاوت نور سفید و زرد باید اینگونه بیان کنیم ،زمانی که پای نورپردازی به میان می آید، یکی از پارامترهای مهم و قابل توجه رنگ نور است. اینکه اساسا باید از چه رنگ نوری برای فضا استفاده کرد؟ مهم است که این مکان چه نوع مکانی می باشد؟ کتابخانه؟ اتاق خواب؟ اتاق نشیمن؟ اتاق پذیرایی؟ اتاق کودک؟ فروشگاه؟ نمایشگاه؟ اداره؟ یا دانشگاه و مدرسه؟ بدیهی است که روشنایی اصل مهمی در دکوراسیون داخلی می باشد اما این روشنایی باید با چه دامنه رنگی اعمال شود؟

این روزها انواع مختلفی از تجهیزات روشنایی در بازار وجود دارد که طیف وسیعی از حرارت رنگی را پوشش می دهند. در این بین نور سفید و زرد بیشترین طرفدار را دارند. اگر می خواهید تفاوت های این دو را بدانید در ادامه با ما همراه باشید تا به بررسی تفاوت نور سفید و زرد بپردازیم. برای دریافت قیمت و خرید انواع فریم دفنی چراغ با ما تماس بگیرید.

تفاوت نور سفید و زرد در جلوه بخشیدن به فضا

یکی از تفاوت نور سفید و زرد که میتوانیم به آن اشاره کنیم که ، تفاوت آن ها در جلوه ای است که به محیط می بخشند. نور زرد رنگ معمولا گرمای بیشتری در محیط ایجاد می کند. از نور زرد رنگ معمولا در کوراسیون داخلی های کلاسیک و سنتی استفاده می شود.

برای تفاوت نور سفید و زرد بایستی اینگونه بیان کنیم که در حالی که نور سفید رنگ بیشترین کاربرد را در دکوراسیون داخلی مدرن دارد. در معماری مدرن و مفهومی امروز، نور زرد رنگ چندان جایی ندارد و اغلب از نور سفید استفاده می شود. نور زرد رنگ باعث ایجاد صمیمیت و جنب و جوش می شود حال اینکه نور سفید رنگ آرامشی عمیقی در بردارد. از نورپردازی زرد رنگ معمولا برای سالن های جشن و مهمانی و باغ ها استفاده می شود.

تفاوت نور سفید و زرد در میزان خستگی چشم

اگر در اتاقی حضور داشته باشید که در آن نور زرد رنگ در حال انتشار است، بی شک بعد از مدتی چشم های شما خسته می شود. خیره کنندگی بالایی که نور زرد رنگ دارد در نور سفید رنگ وجود ندارد. نور سفید رنگ اساسا دارای رنگ خنثی می باشد و بیشتر از اینکه خیره کننده باشد، آرامش بخش است. در حالی که نور زرد رنگ ممکن است بعد از مدتی باعث سردرد شما شود.

به همین دلیل است که نور زرد رنگ خالص را نباید در اتاق مطالعه و دکوراسیون داخلی استفاده کرد. در اغلب فضاهای آموزشی، اداری و کاری از نور سفید رنگ استفاده می شود چرا که آرامش خوبی در محیط برقرار می کند و به واسطه بالا بردن سطح هوشیاری باعث بالا رفتن تمرکز شما خواهد شد. برای کسب اطلاعات بیشتر و خرید چراغ خیابانی با ما در تماس باشید.

تاثیر نور در بزرگتر دیده شدن فضای داخلی

یکی از انواع تفاوت نور سفید و زرد ،رنگ و نور سفید رنگ این است که نور سفید رنگ به بزرگتر دیده شدن فضا کمک زیادی می کند حال اینکه این ویژگی در مورد نور زرد رنگ وجود ندارد. به همین دلیل برای محیط هایی که قصد دارید به واسطه نورپردازی آن ها را دلباز تر نشان دهید، استفاده از نور زرد رنگ توصیه نمی شود. نور سفید رنگ وسعت و عمق بیشتری به محیط می بخشد.

تفاوت نور سفید و زرد در بازده نوری

تفاوت نور سفید و زرد از لحاظ بازده نوری، به این معنا که میزان روشنایی تولید شده توسط آن ها متفاوت است. نور سفید رنگ روشنایی بیشتری ایجاد می کند. این در حالی است که نور زرد رنگ نمی تواند آن میزان روشنایی که نور سفید تولید می کند را به منصه ظهور در آورد. البته این موضوع همیشه یک پوینت منفی نیست.

به عنوان مثال در اتاق خواب نباید از نور سفید رنگ استفاده کرد چرا که خواب افراد دچار اختلال می شود. استفاده از نور زرد رنگ در اتاق خواب، آرامش بیشتری به شما می بخشد و خواب آرام تری را برای شما به ارمغان می آورد.

کاربردهای نور سفید و نور زرد

اگر بخواهیم به مهمترین تفاوت نور زرد رنگ و نور سفید رنگ اشاره کنیم باید به کاربرد آن ها گریزی بزنیم. به عنوان مثال در اتاق خواب بهتر است که از ترکیب نور سفید و زرد استفاده شود با این حال نور غالب بهتر است که نور زرد رنگ باشد. همچنین در محیطی مانند سالن غذا خوری که افراد نیاز به صمیمیت و گرمای بیشتری دارند استفاده از نور زرد رنگ گزینه بهتری محسوب می شود.

در آشپزخانه اما استفاده از نور سفید رنگ بهتر جواب می دهد. سطوح براق و شفاف زیر نور سفید رنگ درخشش و زیبایی بیشتری پیدا می کنند و جلوه آشپزخانه بیشتر خواهد شد. به همین دلیل در آشپزخانه و یا حتی سرویس بهداشتی استفاده از نور سفید معمول تر است. بنابراین تفاوت نور سفید و زرد را می توان در محیط استفاده و کاربرد آن ها نیز دانست.

آیا نور زرد اشعه UV کمتری دارد

یکی از مهمترین وجوه تمایز بین نور سفید و نور زرد در این است که نور زرد رنگ و آفتابی شامل میزان کمتری از اشعه UV می باشد. این در حالی است که میزان این اشعه در نور مهتابی و سفید رنگ بیشتر است. در انتخاب رنگ نور خوب است که این نکته مهم را در ذهن داشته باشید و به آن توجه کنید.

اگر می خواهید تعادل را در این باره رعایت کنید و در عین حال میزان آسیب زا بودن نور را کم کنید می توانید از ترکیب نور زرد رنگ و سفید برای اجرای سیستم نورپردازی استفاده نمایید. برای دریافت قیمت و خرید انواع کیس پروژکتور با ما تماس بگیرید.

نتیجه گیری

تفاوت های متنوعی بین نور زرد رنگ و نور سفید رنگ وجود دارد. این تفاوت ها می توانند در تصمیم گیری شما برای اجرای نورپردازی در یک محیط موثر باشند. به عنوان مثال اگر قصد دارید در یک محیط درسی یا کاری نورپردازی را اعمال کنید باید بدانید که بهترین رنگ نور کدام است.از بین تفاوت نور سفید و زرد میتوانیم به این موضوع اشاره کنیم که از لحاظ میزان گرما، میزان روشنایی، میزان خیره کنندگی و بهره وری نوری وجود دارد.

این شما هستید که باید با توجه به سلیقه شخصی تان، توجه به اهداف نورپردازی و کاربردهای لامپ از بهترین رنگ نور استفاده کنید. بسیاری از افراد نور های ترکیبی را ترجیح می دهند چرا که زیبایی و تعادل بیشتری دارند. شما نیز می توانید با ترکیب نور سفید و زرد یک سیستم نورپردازی شیک و استاندارد طراحی کنید.