تفاوت چراغ های خیابانی LED و SMD در چیست؟

روشنایی خیابان ها در زندگی شهری بسیار تاثیر گذار است. این روشنایی موجب ایجاد آرامش در زندگی شهروندان می گردد. از این رو مهم است که نورپردازی با کیفیت بالا انجام شود. از طرفی باید به این امر توجه شود که از لامپ ها و چراغ هایی استفاده شود که طول عمر بالایی دارند. این امر موجب کاهش هزینه ها می گردد. دو نوع از لامپ هایی که متخصصان نورپردازی شهری از آن ها به وفور استفاده می کنند، لامپ های LED و SMD  هستند.

این لامپ ها هر کدام ویژگی های منحصر به فرد خود و تفاوت هایی با یکدیگر دارند. روشنایی پارس، عرضه کننده چراغ ها در انواع مختلف می باشد. این سایت قصد دارد در این بخش تفاوت های چراغ های خیابانی LED و SMD را برای شما بیان کند. لطفاً تا انتهای مطالب همراه این سایت باشید.

برای انتخاب تجهیزات روشنایی شهری و مشاوره می توانید با ما در تماس باشید.

تفاوت چراغ های خیابانی LED و SMD

چراغ LED  چیست؟ 

پیش از اینکه بدانیم تفاوت چراغ های خیابانی LED و SMD در چیست ابتدا باید بدانیم که چراغ ال ای دی چیست؟ چراغ های LED، نوعی از چراغ ها هستند که بوسیله دیود های ساطع کننده نور، بصورت یکپارچه اقدام به تابش نور می کنند.

این چراغ ها به این دلیل یکپارچه هستند که اغلب اوقات به صورت نورافکن هستند و تمامی قطعات آن به هم چسبیده هستند و جدا نمی شوند‌. امروزه برای مصارف این چراغ ها در خیابان، اکثرا آن ها را به صورت نورافکن تولید می کنند. این چراغ ها، هم بصورت ولتاژ بالا و هم بصورت کم مصرف، موجود هستند. LED های خیابانی، دارای شیارهای خنک کننده ای بر روی پنل چراغ هستند. این شیارهای خنک کننده به صورت مستقیم بر مناطق حرارتی چراغ ها اثر گذاشته و موجب خنک شدن آن می گردند.

 این لامپ ها از طول عمر مناسبی برخوردار هستند و هر چه در مدت استفاده نوسان کمتری داشته باشند و کمتر روشن و خاموش شوند، طول عمر آنها افزایش می یابد. اگر نور این لامپ ها حدود ۳۰ درصد کاهش یابد، متوجه می شویم که به انتهای عمر خود نزدیک شدند. از این لامپ ها می توان در تیر چراغ برق هایی که ارتفاع کمتری دارند استفاده کرد یا از پروژکتور های قوی LED در اتوبان ها بهره برد. 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد جنس معابر شهری با ما در تماس باشید.

چراغ های SMD  چیست؟

برای دانستن تفاوت چراغ های خیابانی LED و SMD با هم چراغ های ال ای دی را بررسی کردیم. حال به بررسی چراغ های اس ام دی می پردازیم. چراغ های SMD خود نوعی لامپ LED هستند. این چراغ ها به دلیل قابلیت انعطاف پذیری بالا، در بخش های مختلف از جمله نورپردازی معابر، مورد استفاده قرار می گیرند. لامپ های SMD دارای طیف نوری متفاوتی هستند که این موضوع آن را در بازار محبوب کرده است. این چراغ ها بطور کلی از سه بخش بدنه، بورد LED و یکسوکننده تشکیل شده اند.

بدنه این لامپ یا همان محفظه نگهدارنده آن، به شکل های مختلفی مانند حبابی، پروژکتور، نواری و… ساخته می شود. این لامپ ها بیشتر به شکل لامپ های ادیسونی ساخته می شوند. و جنس بدنه آن ها آلومینیوم است. البته برخی از این لامپ ها برای بدنه از جنس پلاستیک فشرده استفاده می کنند که منجر به انتقال کمتر گرما به بیرون و در نتیجه گرم شدن اجزای داخلی چراغ می‌شود که منجر به کاهش طول عمر چراغ می گردد.

از ایرادات لامپ های SMD می‌توان به سو سو زدن چراغ روشن در مواقع نوسان اشاره کرد. علاوه بر آن با سوختن یکی از تراشه های SMD، کل لامپ روشن نخواهد شد. از چراغ های SMD برای روشنایی منازل، چراغ های خیابانی، قطعات چشمک زن موبایل، برای نور دهی گیاهان در گلخانه ها و… استفاده می کنند.

همچنین این لامپ ها نسبت به لامپ های کم مصرف قدیمی، دارای طول عمر بیشتر، مصرف برق کمتر، نوردهی بالا و تولید گرمای کمتر هستند. استفاده از چراغ های SMD در خیابان مقرون به صرفه تر است. زیرا طول عمر بالاتر و هزینه نگهداری کمتری نسبت به پروژکتور های LED دارد.  

برای دانستن مزایا و معایب نورپردازی شهری ، این مقاله را مطالعه کنید.

تفاوت چراغ های خیابانی LED و SMD

پیش از این دانستیم که چراغ ال ای دی و چراغ اس ام دی چیست. حال می توانیم به بررسی تفاوت چراغ های خیابانی LED و SMD بپردازیم. چراغ های LED و SMD دارای تفاوت هایی با یکدیگر هستند. دانستن این تفاوت ها برای استفاده درست از آن ها در مکان های مورد نظر، مهم است.  روشنایی پارس قصد دارد شما را در این بخش با تفاوت های این دو نوع چراغ آشنا کند. 

1. نوع دیود به کار رفته: در لامپ های LED یک دیود وجود دارد. اما لامپ های SMD از چینش چندین دیود نوری در کنار یکدیگر ساخته شده اند. این امر موجب می شود در صورت خرابی یکی از دیود ها، بتوان آن را به راحتی تعویض کرد و لامپ مجدداً به نوردهی خود ادامه دهد. 

2. میزان نور: نوردهی در لامپ های SMD بیشتر از لامپ های LED می باشد و همچنین وضوح نور ساطع شده توسط لامپ های SMD بیشتر از نوع دیگر می باشد.

3. صرفه جویی انرژی: لامپ های SMD به ولتاژ دو تا سه و نیم برای روشن شدن نیاز دارند. در حالی که ولتاژ مورد نیاز لامپ های LED تا ۱۵ ولت نیز می ‌رسد. بنابراین لامپ های SMD کم مصرف تر بوده و صرفه جویی بهتری در مصرف برق دارند.

4. قطعات ریزتر: لامپ های SMD به دلیل تکنولوژی به روز تر، دارای مدل های ریزتر و کوچکتر نیز هستند که از آنها حتی می توان در چراغ های چشمک زن موبایل استفاده کرد. در حالی که نسل‌های قبلی لامپ LED، دارای ابعاد معمولی هستند.

5. توان بیشتر: معمولاً لامپ های LED را در توان های بالا برای استفاده بیشتر در انواع چراغ های شهری و پروژکتور ها تولید می کنند. اما چراغ های SMD معمولاً دارای توان کمتری نسبت به نوع دیگر هستند. از این رو بیشتر از لامپ های LED در مکان هایی که نور زیاد لازم است استفاده‌ می شود.

جهت ثبت سفارش چراغ خیابانی ال ای دی به راه های ارتباطی درج شده مراجعه کنید.

انتخاب لامپ مناسب برای چراغ های خیابانی و روشنایی شهری بسیار مهم است. زیرا در صورت انتخاب لامپ نادرست ممکن است مشکلاتی همچون عدم نوردهی مناسب، آلودگی نوری، هزینه های نگهداری زیاد و… ایجاد شود. به همین دلیل بسیاری از متخصصان این امر لامپ های LED و SMD را برای چراغ های خیابانی پیشنهاد می کنند.

این چراغ ها کم مصرف بوده و تابش نوری خوبی نیز دارند. اکنون که با تفاوت های این لامپ ها آشنا شده اید، می‌توانید هر کدام از این چراغ ها را در مکان مناسب بکار ببرید. روشنایی پارس، تمام مدل های چراغ LED و SMD را در سایت خود موجود دارد. شما می‌توانید به این سایت مراجعه کنید و چراغ مد نظر خود را تهیه کنید.

برای ثبت سفارش چراغ خیابانی اس ام دی به صفحه ی ارتباط با ما مراجعه کنید.