به گزارش“برق نيوز انسان‌ها طی 10 هزار سال اخیر کشاورزی را در تسخیر خود درآورده‌اند اما فقط یک خشکسالی یا سیلاب ناگهانی کافی است تا محصول یکساله آن‌ها را از بین ببرد. هم‌اکنون، یک فیزیولوژیست گیاهی به نام «شیگهارو شیمامورا» از شرکت Mirai با برپایی یک مزرعه در مقیاس صنعتی در درون کارخانه‌ای در ژاپن به دنبال حل این مشکل است.

این مزرعه که توسط لامپ‌های ال ای دی ویژه کنترل می‌شود، اوایل ماه جاری میلادی افتتاح شد و گفته می‌شود روزانه 10 هزار بوته کاهو تولید می‌کند. اندازه مزرعه مزبور نصف زمین فوتبال است و در کارخانه سابق شرکت سونی در کاشیوای ژاپن احداث شده است.

مزرعه جدید از 17 هزار و 500 لامپ ال ای دی استفاده می‌کند که برای تقلیدکردن نور شب و روز به کار می‌روند. لامپ‌های ال ای دی در مقایسه با نور فلورسنت 40 درصد برق کمتری مصرف می‌کنند و دوام آن‌ها بیشتر است. با نظارت دقیق بر فرآیند فتوسنتز، این سیستم دو و نیم برابر سریع‌تر کاهو را در مقایسه با مزارع فضاهای بیرون رشد می‌دهد. چنین شیوه‌ای همچنین میزان اتلاف را تا 40 درصد کاهش داده و حاصلخیزی محصول را تا حد قابل‌توجهی افزایش می‌دهد.

لامپ‌های ال ای دی ویژه این مزرعه توسط شرکت GE تولید شده‌اند و نور را در طول‌ موج‌های بهینه برای رشد گیاه ساطع می‌کنند. نور بنفش برای تقلید نور شب به کار می‌رود در حالی که نور سفید به کندی در طول روز ساطع شده و برای تقلید حرکت خورشید در آسمان به کار می‌رود. همچنین دما، رطوبت و آبیاری تحت کنترل هستند و گفته می‌شود میزان آب مورد نیاز این مزرعه یک درصد میزان لازم در مزارع طبیعی است.

 رشد 2.5 برابری کاهو با LED+تصاویر

index