بهینه سازی مصرف انرژی و بهره وری اقتصادی:

– مصرف بسیار کم-

– طول عمر بسیار زیاد(50 برابر لامپ رشته ای – 10 برابر لامپ کم مصرف )

کیفیت نور :

– خلوص و تنوع در رنگ های تولید شده

– درخشندگی چند برابر نسبت به لامپ های معمولی

– طیف نور کامل بدون انقطاع ( عدم لرزش نور )

– قابلیت تمرکز نور،تغییر زوایای تابش و افزایش برد نور با استفاده از لنزهای متنوع

ایمنی و مقاومت بالا:

– عدم آسیب پذیری بر اثر ضربه ، لرزشهای ناگهانی و خاموش و روشن شدن های مکرر

– تولید حرارت بسیار کم و کار دائم

– امنیت عمومی بالا به علت استفاده از ولتاژهای بالا

– قابل استفاده در دماهای 40- تا 85 درجه سانتی گراد

بهداشت نور:

– عدم تولید پرتوهای فرابنفش ومادون قرمز

– گریز حشرات از نور LED


كارشناسان معتقدند كه گازهاي گلخانه‌اي كه مهمترين عامل توليد آنها، لامپ‌هاي معمولي يا همان لامپ‌هاي رشته‌اي است

باعث بروز اين معضل شده است.به همين دليل بسياري از كشورها، برنامه چند ساله‌اي را براي جايگزيني مدل‌هاي ديگر لامپ به جاي لامپ‌هاي رشته‌اي تدوين كرده‌اند تا شايد بتوانند در دراز مدتاستفاده از لامپ‌هاي رشته‌اي و به تبع آن حرارت زمين را كاهش داده و كره زمين و ساكنانش را نجات دهند. به همين دليل استفاده از لامپ‌هاي كم مصرف، فلورسنتو… مرسوم شد و برخي كشورها مردم را ملزم به استفاده از اين لامپ‌ها كرده و حتي برنامه‌ريزي كرده تا در توليدات خود در برخي محصولات از جمله تلويزيون از لامپ‌هاي LED كه عمر بيشتري دارد و به حفظ محيط زيست كمك مي‌كند استفاده كنند.البته ذكر اين نكته لازم است كه استفاده از لامپ‌هاي LED در توليد تلويزيون محدوديت‌هايي دارد كه يكي ازآنها محدوديت استفاده از اين تكنولوژي در سايزهاي پايين است.اما به هر حال شركت‌هاي توليدي با درك خطر گرماي زمين، تلاش‌هاي بسياري براي دفع اين خطر كرده كه يكي از اين تلاش‌ها، كاهش استفاده از لامپ‌هاي رشته‌اي است.

LED چيست؟

LED مخفف واژه Diode Light Emitted و به معناي ديود ساطع كننده نوراست.
ديودهاي ساطع‌كننده نور در واقع جزو خانواده‌ ديودها هستند كه ديودها نيز زير گروه نيمه هادي‌ها به شمار مي‌آيند. خاصيتي كه LEDها را از ساير نيمه‌‌هادي‌ها متمايز مي‌كند اين است كه با گذرجريان از آنها مقداري انرژي به صورت نور ازآنها ساطع مي‌شود.LEDها تا اواخر دهه گذشته فقط مي‌توانستند سه نور آبي، سبز و قرمز توليدكنند كه اين موضوع باعث كاربرد محدود آنها بود، اما اين اواخر LEDهايي با رنگ آبي وارد بازار شده‌اند كه مي‌توانند نور سفيد با هاله‌اي از رنگ آبي توليد كنند. به همين دليل درآينده نزديك مي‌توان شاهد استفاده از اين تكنولوژي در توليد تلويزيون و مانيتور بود.

كاربردهاي LED

LEDها كه از دهه‌هاي گذشته در الكترونيك مورد استفاده قرار مي‌گرفتند، عموما براي نمايش خاموش يا روشن بودن نمايشگرها در لوازم مولتي مديا مورد استفاده قرار گرفتند. اما در‌حال‌حاضر LEDها به نحوي ساخته مي‌شوند كه نور را در جهت خاصي متمركز مي‌كنند و به صورت چيپ‌هاي كوچكي هستند كه معمولا داخل يك شيشه گنبدي شكل قرار مي‌گيرند و داراي سايز چوب كبريت هستند و به سختي مي‌شكنند. بزرگ‌ترين مشكل لامپ‌هاي LED رنگ آن‌ها بود. اما اكنون به آساني با تغيير در ساختار فيزيكي و مواد تشكيل‌دهنده LED، نور در رنگ‌ها و شدت‌هاي مختلف و با طول موج مشخص با رنگ كاملا خالص توليد مي‌شود.به عبارتي LED‌ها فاقد پرتوهاي مادون قرمز و فرابنفشي هستند كه ساير صنايع روشنايي ايجاد مي‌كنند و LED‌ها به سلامت چشم و محيط آسيب نمي‌رسانند. به گفته اين كارشناس، LED‌هاي سفيد قابليت توليد همه رنگ را داشته و علاوه بر آن از انرژي بسيار كمي در مقايسه با ساير لامپ‌ها و LED‌هاي قديمي، براي توليد روشنايي استفاده مي‌كنند. به همين دليل روزبه‌روز استفاده از آن‌ها بيشتر شده است. به گفته اين كارشناس با توجه به مزاياي استفاده از لامپ‌هاي LED پپش‌بيني مي‌شود تا كمتر از 5 سال آينده شاهد تحولات عمده‌اي در عرصه محصولات روشنايي و حتي تصويري باشيم. لامپ‌هاي‌LED همچنين شماره‌ها را روي ساعت‌هاي ديجيتالي نشان مي‌دهند، اطلاعات را از كنترل تلويزيون مي‌فرستند و نور آن‌ها نشان مي‌دهد كه چه زماني تلويزيون روشن است.LED‌ها همچنين تصاوير را روي تلويزيون‌هاي پلاسما نشان مي‌دهد و با توجه به مصرف پايين و شدت نور بسيار عالي در رنگ‌هاي مختلف در روشنايي و چراغ‌هاي خودرو كاربرد وسيعي دارند.
فانوس‌هاي LED نيز كه در چراغ‌هاي راهنمايي به منظور صرفه‌جويي در مصرف برق و كاهش خطاي ديد رانندگان قرار گرفته يكي ديگر از كابردهاي لامپ‌هاي LED است. البته لامپ‌هاي LED امروزه در لپ‌تاپ‌ها نيز به كار برده مي‌شوند و باعث روشنايي و وضوح بيشتر تصوير مي‌شوند.
شركت‌هاي توليد‌كننده مانيتور نيز در اين زمينه اقداماتي كرده‌اند

تاریخچه LED :

برای اولین بار در در سال ۱۹۶۲ در مقیاس صنعتی تولید و به بازار عرضه شد در آن سال LED تنها به رنگ قرمز و با ترکیب آلومینیوم، گالیم، آرسناید بود. اوایل دهه هفتاد میلادی LED در رنگ‌های دیگر (سبز٬ آبی٬ زرد٬ نارنجی) تولید شدند. در این سال‌ها کارایی LED و بهره نوری آن ها مرتب در حال افزایش بود. در سال های دهه ۸۰ و اوایل دهه نود میلادی٬ کارایی LED به میزان قال توجهی افزایش یافت و به صورت گروهی ماجولار (Modular) به بازار عرضه شدند. در سال ۱۹۹۷ LEDهایی که نور سفید را به روش الکترولومینانس تولید می کردند به بازار معرفی شدند. در سال های اولیه بهره نور LEDها پایین بود و تنها در مدارات الکترونیکی مورد استفاده قرار می گرفتند امروزه بهره نوری LEDهای سفید در حدود ۳۰ لومن بر وات بوده و بهره نوریLEDهای رنگی تا ۵۰ لومن بر وات نیز می رسد و پیش بینی می شود بهره نوری آن ها تا ۱۰۰ لومن بر وات نیز برسد در حال حاضر کلیه رنگ های قابل رویت موجود در طبیعت (بیش از ۱۶ میلیون رنگ ) ، به صورت مستقیم یا غیرمستقیم (از طریق DMX – Digital multiplexer ) بدون نیاز به هیچ گونه لنز یا فیلتر رنگی که در پروژکتورهای معمولی جهت تغییر رنگ به کار می رود ، به تنهائی به وسیله LED قابل تولید می باشد. با ترکیب رنگ LED های مختلف می توان به طیف رنگی بسیار زیبائی همچون رنگین کمان دست یافت که کنترل تک تک رنگ ها در اختیار خواهد بود .بسته به نوع اتصال مجموعه LED های بکاررفته ، ولتاژ ورودی از ۵ ولت تا ۲۲۰ ولت قابل تغییر می باشد.به عبارتی درصورتی که قصد تعویض لامپ های معمولی را دارید ، هیچگونه نیازی به تغییر سیم کشی کنونی نمی باشد.کارائی بالای سیستم های نورپردازی LED را علاوه بر مسائل فنی ، بررسی و مقایسه طول عمر و مضرات احتمالی سیستم بیشتر مشخص خواهد کرد.

(Lm/Watt : لومن بر وات)

در حال حاضر با توجه به عمر طولانی ، عدم تولید حرارت و کم مصرف بودن LED ، این محصول استفاده وسیعی در نورپردازی هتل ها ، سالن های اجتماعات ، راهروها ، خصوصاً در برق اضطراری هتل ها دارد. تنها مسئله باقیمانده تفاوت قیمت محصولات LED با لامپ های معمولی می باشد ، که با در نظر گرفتن طول عمر ( مدت زمان نیاز به تعویض لامپ ) ، مصرف انرژی ناچیز و تولید نکردن حرارت که به صورت غیرمستقیم باعث کاهش مصرف دستگاه های برودتی نیز می گردد، کاملاً منتفی است .قیمت یک لامپ هالوژن LED مرغوب ۳ وات با شدت نوری معادل هالوژن معمولی تقریباً ۴ تا ۵ برابر گران تر از هالوژن معمولی درجه یک می باشد و در مقابل مصرف لامپ هالوژن LED ، ۱۳ برابر کمتر از هالوژن معمولی و عمر آن حداقل ۵ برابر هالوژن معمولی است.به عنوان مثال درپروژه سالن فرودگاه تبریز ، مصرف مورد نیاز جهت روشنائی حدود ۸۶ کیلو وات پیش بینی شده بود در حالی که مصرف کنونی سالن با پروژکتورهای نصب شده از نوع Power LED ، تنها ۷ کیلو وات می باشد و این خود گویای کاهش ۹۰ درصدی مصرف برق می باشد که کاهش چشم گیر هزینه را در پی خواهد داشت . علاوه بر این هزینه های نصب ترانس ، کابل فشارقوی و تجهیزات برق ۲۲۰v نیز عملاً مورد نیاز نمی باشد.علاوه بر کلیه محاسن فوق یک مشخصه اساسی که لامپ های LED دارند ، قابلیت کار با یک سیستم UPS معمولی در مواقع قطع جریان برق می باشد که در مواقع قطع برق تا زمان Load ژنراتور به کار می آیند و گزینه مناسبی در فضاهای عمومی ، هتل ها ، استخرها و فروشگاه ها دارد. علاوه بر این محصولات نورپردازیLED به علت تولید نکردن حرارت ، هیچ گونه اثر سوئی در محیط داخل ساختمان مانند تجمع گرد و غبار و خرابی های ناشی از گرمای زیاد را به دنبال نخواهد داشت .در نهایت با برررسی های به عمل آمده در مدت کمتر از یک سال کلیه هزینه های سرمایه گذاری شده در قالب صرفه جویی در مصرف برق و هزینه های ناشی از آن ، تأمین و پس از این مدت تبدیل به پس انداز خواهند شد.