نور پردازي اصولي يک فضا، علاوه بر جنبه زيبايي شناسانه، و مقدم بر آن، از بايدهاي طراحي داخلي است که مستقيم بر سلامت تن و آرامش روح، و همچنين بر کارايي انسان در آن محيط تاثير مي گذارد. بسياري چراغ هاي متنوع و نورهاي متفاوت هريک براي هدفي طراحي شده اند. نور پردازي تنها ايجاد روشنايي محيطي براي کاربردي ويژه نيست. عملي مبتني بر طول ايجاد تيرگي و روشني به منظور خلق فضا و حجم، ايجاد نقطه اي متمرکز در پلاني آزاد، اغراق در ويژگي معمارانه ي فضا، تضاد، احساسات و شاعرانگي است، و همچنين رابطه متعادل بين منابع نوري و شدت و تاثير آنها. کارشناسان و متخصصين نورپردازي محيطي و داخلي، سالها تلاش خود را وقف فعاليت در اين زمينه کرده اند و چه خوب که نتايج يافته هاي خودر را به صورت مدون و طبقه بندي شده در کتاب هايي گرد آوري کرد تا دانش خود را با خوانندگان کتابهايش سهيم شوند. در اين مقاله به مروري بر ساده ترين اصول نورپردازي در فضاي داخلي مسکوني مي­پردازيم.

نورپردازي داخلي

هدف از نورپردازي، بازسازي فضاهاي خارجي در فضاهاي داخلي است که با انجام اين کار به محيط علاوه بر روشنايي، حس داده مي­شود. به قسمتي از نور که از آن گسيل ميشود منبع نور و به تشعشع نور به قسمت هاي مختلف پرتو نور گفته ميشود.

نور طبيعي نور خورشيد است و نور مصنوعي شامل: لامپ­هاي گازي، رشته­ اي يا حرارتي، فلورسنت، کم مصرف و غيره مي­باشد. در ادامه به مروري گذرا بر بايد ها و نبايد هاي نورپردازي در فضاهاي غذاخوري، اتاق خواب و آشپزخانه مي پردازيم.

آشپزخانه

در آشپزخانه استفاده از نور طبيعي و منظره بيرون در اولويت است، ولي نور مصنوعي هم حتي در طول روز مهم و مفيد است. ذکر اين نکته حائز اهميت است که تشعشع مستقيم خورشيد، به دليل ايجاد حرارت در آشپزخانه مطلوب نمي­باشد. کابينت­ هاي ديواري و بدن فردي که به آشپزي مشغول است سايه هاي مزاحم و نامناسب را ايجاد مي­کنند. هنگام کار در

 

آشپزخانه چشم مرتبا به اطراف نگاه مي­کند و از اين جهت کاهش کنتراست نوري در ايجاد حس آرامش موثر است.

غذاخوري

کنترل نور مي­تواند فضاي اتاق غذاخوري را تغيير دهد، آرامش ايجاد کند و فضاي دلچسب تر فراهم آورد. به علاوه براي روشنايي عمومي ميز بايد از لوستر يا نور سقفي استفاده کرد.    

 

اتاق خواب

شايد تشخيص اين موضوع که آيا در اتاق خوابتان نورپردازي درست و اصولي وجود دارد يا نه، در وهله اول، کار چندان راحتي نباشد اما به راحتي از تبعات آن مي­توان به اين مطلب پي برد. اگر صبح­ها با سر درد و بي­حوصلگي از خواب بيدار مي­شويد، چشم­هايتان مي­سوزد، هاله اي قرمز رنگ اطراف مردمک چشم­هايتان ديده مي­شود يا اگر از همان اولين ساعات شروع روز بدخلقي داريد، همه نشانگر جاي خالي نورپردازي مناسب در اتاقتان است چرا که نورپردازي خوب موجب مي­شود در خانه خود احساس آرامش و امنيت داشته باشيد.

راه حل تمامي اين مشکلات، ايجاد يک فضاي انعطاف پذير نوري است به نحوي که براي تمامي ساعات روز مناسب باشد و به اتاق­هاي شما در هر لحظه از شبانه روز حالتي خوشايند ببخشد.

در نهايت، کاربرد و طراحي يک اتاق و نيز خواست­ها، نيازها و شخصيت فردي کاربران يک محيط است که تعيين کننده­ي شدت و نحوه توزيع نور خواهد بود. خوشبختانه روشهاي بسياري براي بهبود کيفيت روشنايي اتاق وجود دارد.

شما نيز از اين پس به نور محيط منزل يا محل کارتان با دقت بيشتري نظر اندازيد. بررسي نماييد که آيا نور محيط شما با توجه به کاربري آن ازميزان مناسبي برخوردار است يا خير؟ توجه به اينگونه موارد، محيط اطراف شما را دلپذيرتر و سرشار از انرژي و آرامش خواهد نمود.

آرامش خواهد نمود.

نویسنده: مهندس حسین شهپری فرد