عوامل موثر در انتخاب تجهیزات روشنایی شهری چیست؟

چراغ های شهری تاثیر زیادی بر چهره شهر و زندگی شهروندان دارند. از این رو این چراغ ها در انواع مختلف تولید شده اند که هر کدام دارای ویژگی های منحصر به فردی مانند تنوع رنگ و میزان نور، هستند. بنابراین در هر قسمت از چه باید متناسب با نیاز آن بخش، از تجهیزات روشنایی مورد نظر استفاده کرد. متخصصان این امر، پارامتر هایی برای انتخاب هر کدام از این تجهیزات دارد و عواملی که بر روشنایی و بازخوردهای آن اثر گذار هستند را بررسی می‌کنند.

این عوامل باعث می‌شود که روشنایی شهری از تاثیر خوبی برخوردار شود. در این بخش روشنایی پارس قصد دارد شما را با عوامل موثر در انتخاب تجهیزات روشنایی شهری آشنا کند. اگر شما نیز به دنبال شناخت این عوامل هستید یا می‌خواهید متناسب با آن به نورپردازی باغ ها، تالارها، حیاط ویلا و منزل و… بپردازید، این مقاله را تا انتها مطالعه کنید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد جنس معابر شهری با ما در تماس باشید.

انتخاب تجهیزات روشنایی شهری

نورپردازی شهری چیست؟ 

بطور کلی به تحت تاثیر قرار دادن زندگی شهروندان به وسیله نور، نورپردازی گفته می‌شود. این کار باعث اثر گذاری بر چهره‌ی شهر می شود و به آن زیبایی می بخشد. روشنایی شهری در شب یکی از مهمترین مواردی است که مسئولان شهری باید به آن توجه کنند. این کار باعث جذابیت شهر، تقویت هویت آن و ایجاد حس شور و نشاط و آرامش در زندگی شهروندان می شود.  البته در نورپردازی باید به این نکته توجه کنیم که این عمل باید بصورت اصولی انجام شود؛ زیرا در غیر این صورت باعث ایجاد آلودگی نوری می گردد و زندگی شهروندان را تحت الشعاع قرار می دهد.

 روشنایی شهری باید به گونه ای باشد که علاوه بر زیبایی، باعث ایجاد احساس آرامش و امنیت در شهر گردد. این مورد یکی از مهمترین مواردی است که در ایجاد روشنایی شهری مهم است‌. به خصوص چراغ های معابر باید به گونه ای باشند که روشنایی مطلوبی در سطح شهر ایجاد کنند. 

برای دانستن مزایا و معایب نورپردازی شهری ، این مقاله را مطالعه کنید.

انواع روشنایی شهری

روشنایی شهری صرفا استفاده از چراغ های معابر نیست و نمی توان با روشن کردن کوچه و خیابان از آن گذر کرد. روشنایی بطور کلی شامل نورپردازی پارک ها، فروشگاه ها، مکان های مهم شهر و… می شود. از این رو روشنایی، باید در بخش های مختلف، دارای ویژگی های مناسب آن محل باشد. بطور مثال در پارک ها باید نور بیشتر از زمین تابیده شود و لا به لای درختان از چراغ استفاده شود تا علاوه بر روشن کردن تمام نقاط تاریک، باعث ایجاد حالتی زیبا و منحصر به فرد گردد. البته در تابش از زمین به هوا باید منبع نور پوشیده شود و فقط پرتوهای نور نمایان گردد؛ زیرا در غیر این موجب آلودگی نوری می گردد. 

در مثالی دیگر در در خیابان ها و اتوبان ها باید نور به صورت کاملا عمود از بالا بتابد؛ زیرا اگر این تابش از جلو باشد، مستقیما به چشم راننده برخورد می‌کند و باعث کاهش زاویه دید او می شود و اگر از پشت بتابد سایه خودرو جلو تر حرکت می‌کند و منجر به تاریکی می گردد. در نورپردازی عواملی مهم ترین نکات، در انتخاب نوع تجهیزات، دخیل هستند که در ادامه به آنها می پردازیم.

اگر دوست دارید بدانید هدف از نورپردازی شهری چیست، این مقاله را مطالعه کنید.

عوامل موثر در انتخاب تجهیزات روشنایی شهری

  • پایین بودن راندمان چراغ ها: در بسیاری از چراغ های قدیمی، منبع انرژی قبل از اینکه تبدیل به نور شود، به صورت گرما هدر می رود. در روشنایی شهری، در مکان هایی که نور زیاد لازم است، رعایت این نکته مهم است که از لامپ هایی استفاده شود که راندمان بالایی دارند و بیشتر انرژی مصرفی را به نور تبدیل کرده و نوردهی خوبی دارند.
  • یکنواخت بودن معابر: در معابر شهری، از نکات مهم اینست که حتما چراغ ها در یک زاویه و بطور منظم وجود داشته باشند. سوختگی لامپ ها یکی از مواردی است که یکنواختی نور را برهم زده و مانع از عادت کردن چشم به منع نور می گردد. بنابراین لازم است، در روشنایی شهری، به یکنواختی تجهیزات، از جمله لامپ های چراغ معابر، توجه شود. 

برای آشنایی بیشتر با چراغ خیابانی باغی به واتس آپ ما پیام دهید.

  • پارامتر های مکانیکی: این بخش شامل مواردی از جمله دوام چراغ ها در مقابل رطوبت و بارندگی و… می باشد. در مناطقی که بارندگی به نسبت بالاست، ضروری است که از چراغ هایی با دوام بالا استفاده شود تا دچار خرابی نگردند. زیرا این خرابی علاوه بر ایجاد هزینه های اضافی، موجب برهم ریختن یکنواختی نور نیز می شود. در پارامتر مکانیکی باید به موارد دیگری همچون میزان گرمای لامپ، جنس محفظه آن و… توجه شود.
  • پخش مناسب نور: همانطور که گفته شد، آلودگی نوری یکی از مواردی است که موجب برهم زدن آرامش شهروندان می گردد. بنابراین یکی از عوامل موثر در انتخاب تجهیزات روشنایی شهری، اینست که منبع، نور را بصورت مناسب پخش کند. به این نکته نیز باید توجه شود که هر مکان، نوع پخش نور مختص به خود را دارد و افرادی که امر نورپردازی را به عهده دارند باید انواع پخش نور را بدانند.

برای سفارش چراغ خیابانی پارکی به صفحه ی ارتباط با ما مراجعه کنید.

  • هزینه نگهداری: از مهمترین عوامل در انتخاب تجهیزات می باشد. زیرا نوردهی و طول عمر برخی از لامپ ها کم است. این امر موجب می شود که در مکان مورد نظر تعداد زیادی از لامپ استفاده شود که هزینه خرید اولیه بالا می رود و در عین حال به دلیل کم بودن طول عمر، بطور مرتب باید تعویض شوند که موجب افزایش هزینه نگهداری می شود. به همین دلیل در انتخاب تجهیزات روشنایی شهری باید به هزینه نگهداری و مقرون به صرفه بودن آن ها توجه شود.

تجهیزات روشنایی شهری صرفا شامل لامپ ها نمی شوند و در مورد سیم های برق و… نیز باید پارامتر هایی مانند رسانایی خوب، راندمان بالا، هزینه نگهداری و… را مورد توجه قرار داد. همچنین هر نوع از روشنایی را باید در مکان درست به کار برد تا باعث زیبایی شهر و تاثیر مثبت بر زندگی شهروندان شود. روشنایی پارس انواع تجهیزات روشنایی را در سایت خود موجود دارد. این تجهیزات شامل لامپ، پایه وراغ، سیم و سایر تجهیزات می باشد. علاوه بر آن، این سایت انواع تجهیزات روشنایی منزل مانند لوستر را موجود دارد. شما می توانید متناسب با نیاز خود، تجهیزات مورد نظر را از طریق این سایت تهیه کنید. 

     برای آگاهی از نحوه ی سفارش چراغ خیابانی دیواری با ما در ارتباط باشید.