بهتر است جنس چراغ معابر از چه چیزی باشد؟

جنس چراغ معابر به دلایل مختلف اهمیت دارد. مهمترین آنها این است که در برابر تغییرات جوی و آب و هوا مقاومت لازم را داشته باشد. روشنایی شهر از اهمیت بالایی برخوردار است. امنیت و احساس آرامش شهروندان در گرو و همین امر است. بنابراین مهم است که یک شهر در شب از روشنایی کافی برخوردار باشد. این امر علاوه بر ایجاد آرامش به جذب توریست نیز کمک می‌کند و منجر به ایجاد فضای دلنشین می گردد. روشنایی در شهر به وسیله انواع چراغ های معابر و چراغ های زمینی و تزئینی ایجاد می شود.

بدیهی است هرچه جنس این چراغ ها بهتر و مناسب تر برای بخش مورد نظر از خیابان باشد، کیفیت نورپردازی شهری و ایجاد روشنایی افزایش می یابد. روشنایی پارس در این مقاله قصد دارد بهترین جنس های چراغ معابر را برای شما شرح دهد. اگر شما نیز مسئولیتی برای ایجاد روشنایی در معابر شهر خود دارید و یا به دنبال استفاده از این چراغ ها در حیاط منزل خود هستید، این مطالب را تا انتها مطالعه فرمایید.

برای دانستن مزایا و معایب نورپردازی شهری ، این مقاله را مطالعه کنید.

جنس چراغ معابر

چراغ معابر چیست؟ 

روشنایی معابر که با نام های چراغ، تیر چراغ و روشنایی نیز شناخته می شود، منبع نور روشنایی عمومی هستند که در سطح خیابان ها و پیاده رو ها، پارک ها و فضا های سبز  مورد استفاده قرار می گیرند‌. این چراغ ها عمدتا بالای تیرهای برق قرار می گیرند و یا پایه های اختصاصی دارند. این چراغ ها هر کدام متناسب با فضایی که مورد استفاده قرار می‌ گیرند، باید ویژگی های منحصر به فرد داشته باشند؛ بطور مثال چراغ هایی که در پارک ها قرار میگیرند ارتفاع کمتر و ایمنی بیشتر دارند و همچنین هنری تر و متناسب با روانشناسی شهر هستند. 

این لامپ ها اگر بصورت کارشناسی نشده استفاده شوند، باعث ایجاد آلودگی نوری می شوند و موجب آسیب دیدن چشم ها می گردند.  همچنین نوع قدیمی این لامپ ها مصرف برق زیادی دارند که موجب آلودگی زیست محیطی می گردند.

برای دیدن کاربرد چراغ های خیابانی ، این مقاله را مطالعه کنید.

دلایل استفاده از چراغ های معابر

همانطور که میدانید، نور تاثیر بسزایی در زندگی انسان از ابتدا تاکنون داشته است. جنس چراغ معابر در میزان نوردهی آنها موثر است. انسان های نخستین پس از کشف آتش، همواره از آن برای روشن نگه داشتن محیط خود استفاده می کردند. اکنون نیز استفاده از چراغ های معابر اهداف و دلایلی دارد، در ادامه به بررسی این دلایل می پردازیم.

  1. زیبایی: یکی از اهداف نورپردازی و استفاده از چراغ های معابر، ایجاد زیبایی در شهر می باشد. نور به خودی خود زیباست. حال اگر این نور به شیوه های نوین و ویژه بر سطح خیابان تابانده شود، باعث ایجاد زیبایی های منحصر به فردی در شهر می گردد.
  2. امنیت: امنیت از مهمترین دلایل نورپردازی می باشد. زیرا با افزایش قابلیت دیدن و دیده شدن، میزان جرم و جنایت کاهش می یابد. همچنین روشن بودن خیابان ها، به عابرین احساس آرامش اهدا می کند و ترس آن ها را نسبت به بزهکاران، می کاهد. 
  3. خوانایی: یکی از اهداف نورپردازی و چراغ های معابر، خوانایی شهرها می باشد. بطور کلی خوانایی به معنی ایجاد روشنایی تا حدی است که بافت شهری در شب به خوبی قابل مشاهده و ملموس باشد. بیشترین مسئولیت ایجاد خوانایی در شهر بر دوش چراغ های معابر است. بنابراین مهم است که از بهترین جنس های چراغ معابر استفاده شود. 
  4. جذب توریست: نورپردازی مناسب شهرها، حالت منحصر به فردی ایجاد می کند. این حالت، باعث ایجاد شور و اشتیاق در افراد شده و آن ها را به شهر مورد نظر جذب می کند.

اگر دوست دارید بدانید هدف از نورپردازی شهری چیست، این مقاله را مطالعه کنید.

انواع چراغ های معابر

چراغ های معابر بر اساس نوع لامپی که در آن ها به کار می رود به دسته های مختلفی تقسیم می شوند. برخی از این چراغ ها، مزایای بیشتری نسبت به دیگری دارد و بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد. در ادامه انواع چراغ های معابر را معرفی می شود. 

  1. لامپ های تنگستنی: این لامپ ها راندمان کمی دارند و انرژی زیادی را صرف می‌کنند. به همین دلیل بیشتر در موارد زینتی مورد استفاده قرار می گیرد و برای امر روشنایی کمتر از این نوع لامپ ها استفاده می شود.

برای ثبت سفارش چراغ برق خیابانی با شماره های درج شده تماس بگیرید.

  1. لامپ های بخار سدیم: این لامپ ها راندمان بالا و طول عمر طولانی دارند. به همین دلیل از این لامپ ها برای تامین روشنایی خیابان ها استفاده می کنند. این لامپ ها دارای دو نوع کم فشار و پر فشار است که مدل کم فشار آن، نور زرد یا نارنجی تک رنگی ایجاد می کنند و نوع پرفشار آن علاوه بر طول عمر طولانی، نور با ترکیب رنگ های مختلف از خود ساطع می کند. از لامپ های سدیم کم فشار برای نوردهی خیابان ها با کاربری جا به جایی استفاده می شود.  از لامپ های سدیم پر فشار نیز در راه های مراکز خرید و… استفاده می‌شود. 

  1. لامپ های جیوه ای: این لامپ ها به وفور در روشنایی معابر استفاده می شوند و طول عمر و راندمان بالایی دارند. این لامپ ها نیز به دو دسته پر فشار و کم فشار تقسیم می شوند.

  1. لامپ های متال هالید: این لامپ ها نیز طول عمر و نوردهی بالایی دارند و در نقاطی که وضوح مهم است، استفاده می شوند. لامپ فلورسنت از این نوع لامپ می باشد که امروزه از آن به ندرت در چراغ های معابر استفاده می شود.

برای ثبت سفارش چراغ خیابانی اس ام دی به صفحه ی ارتباط با ما مراجعه کنید.

بطور کلی بهتر است از چراغ هایی از جنس بخار سدیم در روشنایی معابر استفاده شود. این لامپ ها طول عمر بالایی دارند. همچنین کم مصرف بوده و هزینه های برق کمتری بر دوش شهروندان می گذارد. علاوه بر آن هزینه نگهداری کمتری نیز دارد. این لامپ ها را می توان به دلیل کم مصرف بودن و طول عمر بالا در حیاط ویلاها و منازل استفاده کرد. البته استفاده از سایر لامپ ها نیز برای این موارد بلامانع بوده و صرفا هزینه نگهداری و مصرف انرژی بالاتری دارند.

 

جهت ثبت سفارش چراغ خیابانی ال ای دی به راه های ارتباطی درج شده مراجعه کنید.

 

چراغ های معابر از اهمیت بالایی در روشنایی شهری برخوردار هستند. در صورتی که جنس چراغ معابر مناسب با محیطی که در آن به کار گرفته می شوند نباشد می تواند از کارایی آن کم کند. این لامپ ها علاوه بر ایجاد حس امنیت و آرامش، موجب زیبایی شهر نیز می گردند. بنابراین مهم است از بهترین جنس این چراغ ها برای امر نورپردازی شهری، بصورت اصولی، بهره ببریم. این لامپ ها انواع مختلفی دارند. شرکت روشنایی پارس، یکی از بزرگترین تولید کنندگان و فروشندگان لامپ ها و چراغ های معابر، منزل، تزیینی و… می باشد. این شرکت انواع لامپ های تنگستنی، جیوه ای، کم مصرف، LED  و… را در سایت خود موجود دارد. شما متناسب با موارد مصرف، میتوانید انواع این لامپ ها را از طریق این سایت تهیه کنید. 

برای آشنایی بیشتر با چراغ خیابانی باغی به واتس آپ ما پیام دهید.