همراه سایت روشنایی پارس باشید تا با شار نوری یا لومن آشنا شوید. نور و روشنایی یکی از مهم ترین نیاز بشر است. منابع نوری بی شماری با نوردهی متفاوتی تولید و به بازار عرضه می شوند که هر کدام مناسب استفاده در محیط های خاصی می باشند. نور لامپ ها یک مقدار فیزیکی نبوده، بنابراین سنجش آنها از نظر علمی معنایی ندارد و نمیتوان نور چراغ ها را اندازه گیری نمود.

برای کسب اطلاعات بیشتر برای انواع چراغ خیابانی با ما در تماس باشید.

شار نوری یا لومن چیست؟

با این حال، نور لامپ ها دارای خصوصیات متفاوتی مانند دمای رنگ، شاخص نمود رنگ، طول موج، شدت، سرعت و غیره است که با واحد های مختلفی قابل اندازه گیری می باشد. یکی از مهم ترین و پرکاربردترین واحدهای اندازه گیری شار نوری یا لومن می باشد. با شناخت این شاخص اندازه گیری نور و آگاهی از میزان شار نوری منابع نوری مختلف، می توانید انتخاب آگاهانه تری در راستای تأمین منابع روشنایی فضای مورد نظر خود داشته باشید. 

کل نور تابیده شده از یک لامپ را با لومن اندازه گیری می کنند. در واقع به تمام نوری که از یک منبع روشنایی در یک واحد زمان به تمام جهات ساطع می شود، شار نوری می گویند. مقدار لومن یک لامپ را با نماد Lm نمایش می دهند. هرچه مقدار لومن در یک منبع نوری بالاتر باشد، شدت نور آن نیز بالطبع بیشتر است. بنابراین بعد از در نظر گرفتن توان مصرفی یا وات یک لامپ، توجه به لومن آن در اولویت قرار می گیرد.

نحوه اطلاع از میزان شار نوری یا لومن لامپ های مختلف

هنگامی که افراد جهت خرید منبع نوری اقدام می کنند، تمامی اطلاعات لامپ ها مانند شاری نوری، میزان توان مصرفی، کشور سازنده و … بر روی جلد آن نوشته شده است. منابع نوری متفاوتی از گذشته تا امروز تولید و به بازار عرضه می شوند که لومن هرکدام با دیگری متفاوت می باشد. در ادامه با دو راه برای اطلاع از میزان شار نوری هر لامپ آشنا خواهید شد.

  • در هنگام خرید لامپ، به کاتالوگ محصول دقت کنید و میزان شار نوری آن را بررسی کنید.
  • نام لامپی که قصد خرید آن را دارید در اینترنت سرچ کنید و در فروشگاه های آنلاین قسمت ویژگی ها از میزان شار نوری آن مطلع شوید.

اندازه گیری شار نوری یا لومن

همانگونه که گفته شد، شار نوری یا لومن تمامی نور تابیده شده از لامپ می باشد. بنابراین برای اندازه گیری لومن باید نور دریافت شده توسط چشم انسان را اندازه گیری کرد. شاخص نوری لومن به دو روش متفاوت اندازه گیری می شود که در ادامه به بررسی آنها می پردازیم:

برای آگاهی از چراغ بیرونی شیک با ما تماس بگیرید.

  • با استفاده از منحنی قطبی شدت نور

در این روش تمامی پرتوهای تابیده شده از لامپ در زاویه های مختلف را اندازه گیری می کنند و به صورت رقم نوشته می شوند. از جمع تمامی این ارقام یک عدد واحد به دست می آید که این عدد میزان لومن کل لامپ خواهد بود.

  • با استفاده از کره اولبریخت

معمولی ترین روش اندازه گیری لومن یک منبع نوری استفاده از کره اولبریخت (کره سفید توخالی) می باشد. نحوه اندازه گیری با این روش به این گونه است که در آزمایشگاه لامپ را درون اولبریخت قرار می دهند، سپس تمامی پرتوهای تابیده شده از لامپ در جهات مختلف توسط کره تشخیص داده شده و به سیستم پردازشگر ارسال می شود. در انتها پردازشگر جمع ارقام را به عنوان لومن نهایی لامپ نمایش می دهد.

برای اطلاع از ویژگی های چراغ بیرونی ساختمان با شماره های مجموعه تماس بگیرید.

تاثیر طول عمر لامپ در شار نوری یا لومن آنها

پس از مدتی که از لامپ ها استفاده شود مقدار نور آنها به مرور زمان کمتر می شود. بنابراین میتوان گفت میزان لومن در منابع نوری به مرور زمان تغییر می کند. امروزه مناسب ترین و بهترین منبع روشنایی، باید دارای بالاترین شار نوری باشد و لومن لامپ در طول زمان تغییری نکند. با توجه به مطالب ذکر شده، طول عمر لامپ با لومن آن رابطه مستقیم دارد.

برای کسب اطلاعات بیشتر از انواع چراغ فضای خارجی با ما در ارتباط باشید.

امروزه منابع نوری متفاوتی از لحاظ شکل ظاهری، رنگ، میزان نوردهی و توان مصرفی تولید و به بازار عرضه می شوند. میزان نوردهی هر کدام از آنها را با میزان شار نوری یا لومن لامپ اندازه گیری می کنند. در واقع به میزان کل نور تابیده شده از لامپ در جهت های مختلف، لومن گفته می شود که با نماد Lm نماش داده می شود.

برای مشاهده از ویژگی های چراغ سقفی بیرونی با واتس آپ در تماس باشید.

دانستن لومن لامپ به افراد کمک خواهد کرد، مناسب ترین منبع نور را برای محیط مورد نظر خود انتخاب نمایند. شما برای تهیه انواع لامپ می توانید به سایت روشنایی پارس مراجعه کنید و کالای موزد نظر خود را با بهترین قیمت و کیفیت تهیه کنید. امیدواریم این مطلب برایتان مفید بوده باشد.

 پروژکتور های اس‌ ام‌ دی و ال‌ ای‌ دی کم مصرف بوده و تابش نوری خوبی نیز دارند. اکنون که با تفاوت های این پروژکتور ها آشنا شده اید، می‌توانید هر کدام از این چراغ ها را در مکان مناسب بکار ببرید. روشنایی پارس، تمام مدل های پروژکتورهای ال ای دی و اس ام دی را در سایت خود موجود دارد. شما می‌توانید به سایت روشنایی پارس مراجعه کنید و چراغ مد نظر خود (پروژکتورهای ال ای دی و اس ام دی) را تهیه کنید.

برای خرید انواع پروژکتور سقفی با ما تماس بگیرید.