استاندارد ضربه پذیری چراغ IK چگونه است؟ امروزه با پیشرفت علم، تولید چراغ ها و ابزارهای روشنایی نسبت به گذشته بسیار افزایش یافته است و تقریبا در تمام مناطق شاهد انواع مختلفی از چراغ های روشنایی هستیم. چراغ ها نیز مانند تمام ابزارها و دستگاه ها نیاز به استانداردها و الزاماتی دارند که در این مقاله به بررسی یکی از مهم ترین آن ها یعنی استاندارد ضربه پذیری چراغ IK پرداخته می شود. 

شاید روی برخی از کارتون های بسته بندی چراغ، علامت IP را دیده باشید و برایتان سوال باشد که نماد چیست؟ لازم به ذکر است که بگویم نماد استاندارد ضربه پذیری چراغ یا IK، در ابتدا به صورت IP نمایش داده می شد که با گذشت زمان به استاندارد جداگانه ای یعنی IK تغییر یافت. این استاندارد به مشتری  کمک می کند تا بهترین چراغ را با توجه به موقعیتی که در آن نصب شود، انتخاب کند. تا انتهای این مطلب همراه روشنایی پارس باشید تا با مفهوم استاندارد ضربه پذیری چراغ IK آشنا شوید.

برای دریافت قیمت و خرید انواع چراغ خیابانی پروژکتور با ما تماس بگیرید.

استاندارد ضربه پذیری چراغ IK چیست؟

استاندارد ضربه پذیری چراغ به عنوان یک استاندارد بین المللی مشخص می‌ کند که چگونه یک چراغ باید در مقابل شوک و ضربه مقاومت کند. این استاندارد شامل یک سری تست هایی است که برای سنجش مقاومت چراغ در برابر شوک‌ های مختلف طراحی شده است. برای مثال، در تست ضربه، یک چراغ را با یک ضربه قوی به سطح سخت ثابتی می زنند و سپس بررسی می ‌کنند که آیا چراغ هنوز کار می‌ کند یا نه. در تست شوک، چراغ به شدت لرزانده می ‌شود و سپس بررسی می‌شود که آیا چراغ دچار خرابی شده است یا نه.

استاندارد ضربه پذیری چراغ معمولاً با عنوان IPXX و XX رقمی برای نشان دادن سطح مقاومت چراغ در برابر شوک و ضربه استفاده می‌شود. به عنوان مثال، IP67 به معنای این است که چراغ در برابر نفوذ آب و همچنین ضربه و شوک حفاظت شده است. استاندارد ضربه پذیری چراغ یکی از مهم ترین استانداردها در ساخت چراغ است که می تواند در خرید چراغ مناسب به شما کمک شایانی کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر از انواع چراغ فضای خارجی با ما در ارتباط باشید.

تاریخچه استاندارد ضربه پذیری چراغ IK

استاندارد ضربه پذیری چراغ IK برای اولین بار توسط کمیته بین‌ المللی الکتروتکنیک (IEC) در سال ۱۹۸۰ تعیین و ارائه شد. این استاندارد از آن زمان به عنوان یک استاندارد بین المللی مورد استفاده قرار گرفته است و شرکت های بسیاری در سراسر جهان از آن برای تست و اعتبارسنجی چراغ های خود استفاده می کنند. استاندارد ضربه پذیری چراغ IK به دلیل اهمیتی که برای ایمنی در صنایع مختلف دارد، به مرور زمان با توجه به نیازهای صنایع مختلف، به روزرسانی می شود.

استاندارد ضربه پذیری چراغ IK چیست؟

درجه بندی چراغ IK

این درجه بندی با استفاده از یک رده کدگذاری ۰ تا ۱۰، مقاومت دستگاه را در برابر ضربه و تصادفات مختلف مشخص می‌ کند. به عنوان مثال IK00 به معنای مقاومت به حداقل ضربه، و IK10 به معنای مقاومت به حداکثر ضربه است؛ یعنی هر چه مقدار عددی بیشتر باشد، مقاومت چراغ مورد نظر نسبت به صدمات نیز بیشتر خواهد بود. این استاندارد به همین دلیل معمولاً در صنعت فضای باز، نظامی، صنایع سخت و تجارت الکترونیک مورد استفاده قرار می‌ گیرد تا مقاومت و ایمنی دستگاه‌های الکتریکی و الکترونیکی را در برابر ضربه ها و تصادفات مختلف تضمین کند.

برای اطلاعات بیشتر از چراغ بیرونی پایه دار با ما در ارتباط باشید.

مزایای استاندارد ضربه پذیری چراغ IK

استاندارد ضربه پذیری چراغ IK به عنوان یک استاندارد بین ‌المللی، برای ارزیابی وضعیت مقاومت دستگاه‌های الکترونیکی در برابر شوک مکانیکی و ضربه تعریف شده است. برخلاف استاندارد IP که فقط به ورود آب و گرد و غبار توجه می‌ کند، استاندارد IK روی مقاومت دستگاه در برابر حملات مکانیکی نیز تمرکز دارد. برخی از مزایای استاندارد ضربه پذیری چراغ IK شامل موارد زیر می‌ شود:

اطمینان از مقاومت دستگاه

با استفاده از استاندارد ضربه پذیری چراغ IK، می ‌توانید از مقاومت دستگاه خود در برابر ضربه‌ ها و حملات مکانیکی اطمینان حاصل کنید.

افزایش عمر چراغ

با دارا بودن این استاندارد، چراغ مورد نظر می تواند در شرایط جوی مختلفی کار کند و به تبع طول عمر چراغ نیز افزایش می یابد.

افزایش اعتماد مشتریان

با اعلام قابلیت‌های مختلف دستگاه در برابر شوک مکانیکی و سایر حملات مکانیکی، اعتماد مشتریان به دستگاه و شرکت سازنده آن نیز بالاتر می‌رود.

برای اطلاع از سایر ویژگی های چراغ خیابانی گالوانیزه به شماره واتس آپ درج شده مراجعه کنید.

اهمیت شناخت استاندارد ضربه پذیری چراغ IK

در این مقاله سایت روشنایی پارس که یکی از تولیدکنندگان انواع چراغ های باکیفیت است؛ به بررسی یکی از مهمترین استاندارهای چراغ یعنی استاندارد ضربه پذیری چراغ IK پرداخته است. این استاندارد به شما تضمین می دهد که چراغی که تهیه می کنید دارای کیفیت و طول عمر بالایی بوده و همچنین می تواند در برابر شرایط جوی متفاوت و حملات مکانیکی مقاومت کافی را داشته باشد.