مزایا و معایب نورپردازی های شهری چیست؟

مزایا و معایب نورپردازی شهری، جهات گوناگونی دارد. نور و روشنایی بخش جدایی ناپذیر شب است. در شهر این نیاز بیشتر حس می شود؛ زیرا شهر ها در شب نیز به تکاپوی خود ادامه می‌دهند و بسیاری از مردم تا دیر وقت در حال کار یا تفریح هستند.

به همین دلیل نورپردازی شهری یکی از مهمترین فعالیت هایی است که برای هر شهر باید به خوبی صورت گیرد. نورپردازی شهری مزایا و معایب زیادی دارد و این عمل باید به طوری صورت گیرد که مزایای آن و حداکثر و معایب آن به حداقل برسد.

در این امر باید از افراد زبده و کارآزموده استفاده شود. همچنین کیفیت وسایل و لوازم روشنایی که در نورپردازی مورد استفاده قرار می‌گیرد در به حداکثر رساندن مزایای آن نقش به سزایی دارد. شرکت روشنایی پارس یکی از تولید کنندگان لوازم نورپردازی شهری می باشد که محصولات با کیفیتی در این زمینه به تهیه و تولید رسانده است.

در ادامه این مقاله مزایا و معایب نورپردازی شهری به طور کامل مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

اگر دوست دارید بدانید هدف از نورپردازی شهری چیست، این مقاله را مطالعه کنید.

مزایا و معایب نورپردازی شهری

نورپردازی شهری چیست؟ 

نورپردازی شهری از عوامل کلیدی در طراحی فضای شهری است. امروزه با تغییر ساختار زندگی جامعه و افزایش گشت و گذار در شب، نیاز است که جلوه شهر در شب نیز زیبا باشد. در روز به دلیل وجود نور خورشید، تمامی بافت شهر به زیبایی قابل رویت و استفاده است. اما در شب این عمل نیازمند نور و روشنایی مصنوعی می باشد. ایجاد روشنایی به وسیله نورپردازی کارشناسی شده باعث ایجاد هویت در بافت شهری می شود. نبود نورپردازی در شهر عوارض زیادی مانند؛ تصادف، جرم و جنایت و کاهش امنیت به دنبال دارد.

 در قرن ۲۱ نورپردازی فراتر از برطرف کردن نیازهای اولیه به وسیله نور است. به عبارتی نورپردازی یک هنر، علم و توانایی است و با آنچه صرفاً روشن کردن محیط است فاصله گرفته و به سمت زیباتر کردن محیط پیشرفته است. به طور کلی نورپردازی شهری، فعالیتی است که علاوه بر روشن کردن محیط، باعث جذابیت و زیبایی و نوآوری در آن می شود.

برای دیدن کاربرد چراغ های خیابانی ، این مقاله را مطالعه کنید.

روش های انجام نورپردازی

نورپردازی هنر است و هنر نیز باید همراه با نوآوری باشد تا جذابیت آن را دوچندان شود. به همین دلیل نورپردازی نیز با روش های مختلفی انجام می گیرد. این روش ها بسته به محیط شهری و ویژگی های مکان مورد نظر متفاوت است. در ادامه به چند مورد از روش ها معرفی می شود.

1. نورپردازی از پایین: این نورپردازی عموماً در فواره ها، کف پیاده رو ها و درخت ها استفاده می شود. این روش ممکن است آلودگی نوری ایجاد کند، به همین دلیل مهم است که نور آن زیاد نباشد و فقط قسمت رویی آن قابل مشاهده باشد.

جهت ثبت سفارش چراغ خیابانی ال ای دی به راه های ارتباطی درج شده مراجعه کنید.

2. نورپردازی پس زمینه: در این روش کل فضا به منظور دیدن تمامی محیط روشن می شود و پارامترهای روشنایی به سادگی قابل اندازه گیری هستند.

3. نورپردازی مستقیم: اگر هدف این باشد که بیننده یک موضوع خاص را ببیند و تمرکز بر روی آن باشد، می توان از این روش استفاده کرد و به وسیله چراغ های مخصوص و پر نور، صرفاً نور را به مکان مورد نظر تاباند. 

4. نورپردازی از بالا: از این روش برای نورپردازی به سطوح افقی استفاده می شود. در خیابان ها، پارکینگ ها و زیرگذر ها از این روش نورپردازی استفاده شده است.

5. نورپردازی از درون: این روش بیشتر در سطوح عمودی مورد استفاده قرار می گیرد. مانند جایگذاری منبع نور لا به لای درختان یا بیلبوردهای تبلیغاتی.

برای ثبت سفارش چراغ برق خیابانی با شماره های درج شده تماس بگیرید.

6. نورپردازی تزیینی: از این روش برای ایجاد شور و نشاط و برانگیختن احساسات در شهر استفاده می شود. این روش از نورپردازی به زیباتر شدن شهر و ایجاد جذابیت بصری و تنوع کمک می کند. شرکت روشنایی پارس، با دانشی نوین، انواع چراغ های تزیینی برای خانه، حیاط، باغ و خیابان را تولید می کند. این اقلام دارای کیفیت بالا و ضمانت می باشند و علاوه بر آن و مصرف برق کمی دارند.

مزایا و معایب نورپردازی شهری

همانطور که مشخص است نورپردازی شهری مزیت های فراوانی دارد. این مزایا به حدی مهم هستند که در تمام دنیا بودجه‌های کلان سرد زیباسازی شهر ها به وسیله نور پردازی می شود. در ادامه به چند مورد از این مزایا معرفی و بررسی خواهند شد.

برای ثبت سفارش چراغ خیابانی اس ام دی به صفحه ی ارتباط با ما مراجعه کنید.

1. ایجاد امنیت: اولین حرفی که از ابتدای امر استفاده از روشنایی مورد نظر بوده تامین امنیت است. یکی از مزایایی که نورپردازی دارد، تامین این مهم می باشد. نور باعث آشکار شدن اتفاقات در حال وقوع می شود و جرم و جنایت را کاهش می دهد و امنیت به ارمغان می آورد. به همین دلیل در زمان نورپردازی به این امر توجه می شود که به خوبی محل مورد نظر روشن شود تا جرایم کاهش یافته و امنیت پایدار ایجاد شود.

2. کاهش تصادفات: دومین وضعیت نورپردازی کاهش تصادفات رانندگی است. افزایش نور مناسب موجب افزایش زاویه دید می شود و مانع از تصادف می گردد.

برای آشنایی بیشتر با چراغ خیابانی باغی به واتس آپ ما پیام دهید.

3. زیباسازی شهر و جذب گردشگر: ایجاد نوآوری و تنوع در نورپردازی شهری موجب زیبا و منحصر به فرد شدن شهر می گردد. نورپردازی علاوه بر ایجاد نشاط در بین مردم باعث جذب گردشگران به شهر مورد نظر نیز می شوند.

نورپردازی به خودی خود معایبی ندارد، اما اگر در اجرای صحیح آن کوتاهی شود منجر به آسیب رساندن به افراد شده و آرامش آن ها را سلب می کند. بطور مثال اگر در تیرهای چراغ برق کوچه ها از لامپ های مناسب بزرگ‌راه ها استفاده شود، در شب آرامش خانه های آن کوچه صلب می‌شود. همچنین در نورپردازی از پایین، اگر نور زننده یا زیاد باشد موجب آسیب رساندن به چشم و خیرگی به نور می‌شود و زاویه دید را کاهش می‌دهد. همچنین یکی دیگر از معایب نورپردازی استفاده از لامپ های قدیمی و پرمصرف است که موجب بالا رفتن هزینه نگهداری و مصرف برق می‌شود. 

برای کسب اطلاعات بیشتر از چراغ خیابانی با پایه با شماره های ما در تماس باشید.

سخن ‌پایانی

استفاده از روشنایی و نور از دیرباز مورد استفاده انسان بوده است و با پیشرفت فناوری نورپردازی به یک هنر تبدیل شده و همواره در حال نوآوری و بروز شدن می‌باشد. نورپردازی روش های مختلفی دارد و متناسب با هر هدفی که دنبال می‌شود، باید از آن‌ها بهره برد. از مزایای نورپردازی می‌توان به ایجاد امنیت و کاهش تصادفات اشاره کرد.

مهم ترین معایب آن اجرای نادرست و استفاده از وسایل قدیمی و پرمصرف است. شرکت روشنایی پارس با تولید لامپ های کم مصرف و لوازم مصرفی با طول عمر بالا، مشکل پرمصرف بودن لوازم روشنایی را حل کرده است. شما با مراجعه به سایت شرکت روشنایی پارس می‌توانید تمامی وسایل مورد نیاز نورپردازی در منزل و یا کوچه و خیابان را تهیه کنید.

برای سفارش چراغ خیابانی پارکی به صفحه ی ارتباط با ما مراجعه کنید.